Funktion Vad finns idag i Mitt Vårdmöte? Finns liknande funktion i Vård och Hälsa? Hur gör vi i Vård och Hälsa tills denna funktion finns på plats? (Workaround) Tidplan leverantör – När finns denna funktion på plats?
Chatta och skicka bilder mm under pågående videobesök I möteschatten kan man skicka chatt och filer, tex bilder och dokument under pågående videomöte Vårdgivare kan skicka chatt och filer, tex bilder och dokument, under ett pågående videomöte, men de kommer inte att synas för mottagaren förrän man har stängt av videokameran och därmed avslutat videomötet. Det går inte att chatta under videomötet om det t ex skulle uppstå problem med ljud eller bild.
För att kunna skicka chatt och filer, tex bilder och dokument under ett videomöte måste man stänga av videokameran. För att fortsätta videomötet måste videokameran startas igen. Observera att besöket inte avslutas förrän man har klickat på "Avsluta besök".

Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Gruppsamtal med en patient, vårdgivare och gäster har begränsad funktionalitet Man kan boka in en patient och/eller flera deltagare i ett gruppsamtal och skicka kallelse i förväg till alla deltagare. Möteschatt finns i gruppsamtalet. För att kunna skicka kallelse i förväg till deltagare i gruppamtal används mötestyp Videobesök.
Funktioner som finns i mötestyp Videobesök:
-videobesök startar ett videosamtal direkt utan chatt
-bjuda in gäster t ex tolk och ombud via sms eller mejl
-lägga till och ta bort gäster innan besöket samt bjuda in fler under pågående besök
Funktioner som inte finns i mötestyp Videobesök:
-det finns ingen möteschatt
-det går inte att skicka formulär, bilder eller filer
Om behov finns att kunna skicka bilder, filer eller formulär under ett Videobesök kan man öppna en asynkron möteschatt och skicka materialet i denna kanal. Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Gruppsamtal med flera patienter Man kan boka in flera patienter och/eller flera vårdgivare i ett gruppsamtal Det går inte att boka in flera patienter i ett gruppsamtal. Använd Mitt Vårdmöte när man ska ha gruppsamtal med flera patienter . En lista ska tas fram med hänvisning till vilka system som kan användas i väntan på funktionalitet i Vård och hälsa. Fortsätt i Mitt vårdmöte tills annan information ges. Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Gruppsamtal med skriv- eller teckenspråkstolk Man kan boka gruppsamtal med patient och behandlare tillsammans med språktolk, teckenspråkstolk och skrivtolk Funktionalitet saknas för gruppsamtal där skriv- eller teckenspråkstolk deltar tillsammans med patient och vårdgivare. I möten där patient och behandlare är i rummet och tolken deltar digitalt så saknas det funktionalitet för skrivtolk, eftersom gäst/patient inte kan dela skärm. Teckenspråkstolk kan delta då. Använd Mitt Vårdmöte när man ska ha möte som inkluderar skriv- eller teckenspråkstolk. En lista ska tas fram med hänvisning till vilka system som kan användas i väntan på funktionalitet i Vård och hälsa. Fortsätt i Mitt vårdmöte tills annan information ges. Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Fokusera/fästa en deltagare i gruppsamtal För att fokusera på en särskild deltagare i flerpartssamtal väljer man att "fästa" personen. Då visas hen i stor bild oavsett vem som pratar. Det går inte att fokusera på en särskild deltagare i flerpartssamtal och "fästa" personen. Funktionen att kunna "fästa" en deltagare i flerpartssamtal kommer innan sommaren. Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Videofönster storlek Man kan välja mellan stående eller liggande läge av mobiltelefon vid videomöten. Man får då möjlighet att se en stor bild på patient samt på vårdgivare, hela skärmstorleken utnyttjas. Medarbetarna kan välja att se större videofönster i sin vy.
Även patienter kan få upp större videofönster genom att vrida telefonen till liggande läge. Än så länge fungerar detta endast via vardochhalsa.vgregion.se och inte i apparna som kan laddas ned från Play butik och App Store.
När patienter följer länken i SMS-påminnelser inför bokade digitala vårdmöten öppnas mötet automatiskt på vardochhalsa.vgregion.se. På så sätt får de möjlighet till det större videofönstret. Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Formulär som kopplas till specifikt besök Ett formulär som kopplas till ett specifikt besök och skickas till patienten i samband med bokning, måste inte vara ifyllt innan besöket för att besöket ska kunna starta. Om ett formulär som kopplas till ett specifikt besök skickas till patienten i samband med bokning, måste det vara ifyllt inför besöket för att besöket ska kunna startas.
För att inte riskera att mötet inte kan starta på grund av att formuläret inte är ifyllt kan man välja ett fristående formulär, som inte är kopplat till ett specifikt besök och skicka till patienten. Ett fristående formulär är inte tvingande att fylla i innan besöket. Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Ange sökorsak i fritext vid bokning Vid bokning av besök fyller man i ett fritextfält "Beskrivning av ärende" Det går inte att skriva i fritext vid bokning av besök, man måste välja ett förvalt alternativ i skroll-lista under "Sökorsak". Det finns ingen workaround utan man får välja ett förvalt alternativ i skroll-lista med "Sökorsak" Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Bokning av spontant möte patient När man ska boka in ett spontant möte med patient (dvs ett möte som inte är schemalagt sedan innan) syns samtliga bokade möten i vyn kalender De möten som bokas in spontant med patient ("schemalagd fri", dvs ej är schemalagda sedan innan) syns inte i vyn schema. I vyn schema syns enbart sedan tidigare schemalagda möten. De ej schemalagda mötena visas enbart i vyn Patientliggare, vilket kan leda till dubbelbokningar. För verksamheter med tidbokssystem Elvis:
I väntan på att integration till Elvis finns på plats:
För att undvika dubbelbokningar när man bokar ett spontant möte med en patient ("schemalagd fri"= ej schemalagt sedan innan) får man kontrollera tiden mot ordinarie tidbok i Elvis.

För verksamheter med tidbokssystem AsynjaVisph, Obstetrix, Auditbase:
För att undvika dubbelbokningar när man bokar ett spontant möte med en patient ("schemalagd fri"= ej schemalagt sedan innan) får man kontrollera tiden mot ordinarie tidbokssystem.
Prioriterad utveckling från VGRs sida. Designfas pågår.
Avsluta videomöte Besöket, inklusive video och eventuell möteschat avslutas genom att i videobesöket klicka på knappen "Lägg på" Besök med videomöte avslutas i två steg. För att avsluta mötet klickar man i videomötet på symbolen "Stäng Videokamera". Därefter klickar man på "Avsluta besök". Om man inte fullföljer och klickar på "Avsluta besök" fortgår mötet, där möteschatten och besöket ligger fortsatt öppet.


I väntan på fortsatt utveckling:
Avsluta videomöten i två steg:
1. Klicka på videokamerasymbolen
2. Klicka på "Avsluta besök"
Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Kalenderfunktion i startvy Startvyn är utformad som en kalender där man kan boka möten i direkt kalendervyn. Startvyn är utformad som en lista över aktuella ärenden s.k. Patientliggare. För att boka ett besök söker man fram patienten, därefter bokar man besöket. Det går inte att boka besök direkt i schemat.
För verksamheter med tidbokssystem Elvis
En integration med Elvis innebär att man inte behöver boka möte i Vård och hälsa, utan det räcker att boka i Elvis.

I väntan på att integration till Elvis finns i Vård och hälsa får besök bokas enligt lathund:
Man söker fram patienten, därefter bokar man besöket.

För verksamheter med tidbokssystem AsynjaVisph, Obstetrix, Auditbase
Besök bokas enligt lathund:
Man söker fram patienten, därefter bokar man besöket.
Prioriterad utveckling från VGRs sida. Designfas pågår.
Användargränssnitt: Meddelanden Det finns en separat vy för meddelanden Nej, det finns ingen separat vy för meddelanden. Alla meddelanden (="asynkron chatt") finns i vyn Patientliggare tillsammans med information om bokade besök. Det finns därmed en risk att missa viktiga meddelanden, att de "försvinner i mängden" Ta fram rutin på enheten för att säkerställa att man inte missar inkomna asynkrona chattar från patient.
Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Initiering av meddelanden Man kan ställa in per enhet om meddelanden ska kunna initieras av patienter och/eller vårdutövare. Man kan inte ställa in per enhet om meddelanden ska kunna initieras av patienter och/eller vårdutövare
Man måste öppna en "asynkron" meddelande-chattkanal per patient
Alla patientinitierade meddelanden ska ske genom 1177.se till respektive mottagning.
Intern kommunikation: Meddelanden till en grupp användare Intern kommunikation: Man kan skapa en grupp av användare som kan ta emot meddelanden Intern kommunikation: Man kan inte skapa en grupp vårdgivare som kan ta emot meddelanden Ingen planerad utveckling för intern kommunikation mellan vårdgivare. Man kan inte skapa en grupp av vårdgivare som kan ta emot meddelanden. Man kan skicka meddelanden mellan vårdgivare runt en patient. Ingen planerad utveckling hos leverantör, dock prioriterad utveckling från VGRs sida.
Blurrad bakgrund i besöksvy vårdgivare Man kan "blurra" vårdgivarens bakgrund Man kan inte "blurra" vårdgivarens bakgrund Blurrad bakgrund inte planerad, följ rekommendationer för ett bra videomöte. Ingen prioriterad/planerad utveckling
Risk för dokumentation av journalinformation i Vård och hälsa Det går endast att dokumentera information i möteschatt och i meddelanden. Det går att dokumentera information om patienten på fler ställen än i möteschat och asynkron chatt. I besöksvyn finns det ett sidhuvud med rubrikerna "Hälsoprofil", "Varningar", "Relationer" där det går att skriva information. Observera att dessa fält INTE ska fyllas i, sådan information ska istället skrivas i aktuellt journalsystem. All dokumentation om patienten ska göras i journalen och inte i Vård och Hälsa. Ha alltid patientens journal öppen för aktuell information om patienten.
Ingen prioriterad/planerad utveckling
Patientens startvy Det finns tydlig och sorterad information på patientens startsida;
- Bokade videobesök (med datum och enhet)
- Meddelanden
Ovanstående visas med en tydlig uppdelning
I startvy för patient finns ingen sortering mellan information om videobesök och meddelanden. Patienten behöver klicka en extra gång på "Se detaljer" för att se detaljerad information om besöket. Ingen planerad utveckling. Patienten får lära sig nytt utseende på ärenden i patientens startvy. Ingen prioriterad/planerad utveckling.