Checklista Lokalförändingar Habilitetering och hälsa


A-Ö Beskrivning
Adressändring/ eftersändningsadress extern Extern post:
Adressändring: www.adressandring.se 
Adressändring/ eftersändningsadress intern
Intern post:  Meddela Försörjningsförvaltningen om ny adress.
Anläggningsregistret Om inventarier ska avyttras eller slutbetalas kontakta
H&H's ekonomifunktion.
Avfallshantering, källsortering Miljöarbetet på H&H följer Regionens miljöplan. Avfallshantering kan ligga utanför fastighetskontraktet och hämtning av källsorterat material och sekretessavfall behöver avtalas särskilt. 
Avtal och abonnemang Meddela avtalspartners. Identifiera pågående avtal och
avsluta/flytta vid flytt/förändring. Tex serviceavtal på kopiatorer och kaffemaksiner, skötsel av akvarium.
Betalkortsterminaler Kontakta H&H's ekonomifunktion. 
Brandskyddsdokumentation Fastighetsägaren ansvarar för brandskyddsdokumentationen. Det är ett myndighetskrav.
Brandskyddsredogörelse Fastighetsägaren ansvarar för det byggnadstekniska och
verksamhetsansvarig/nyttjanderättshavaren för det
organisatoriska.
Brandskyddsutrustning Brandskyddsutrustning som exempelvis handbrandsläckare, rökdetektorer, brandfiltar mm. köps in, installeras och servas enligt regiongemensamt avtal (i de fall detta inte sköts av fastighetsägaren).
Container Tillstånd för uppställning av container på gata/trottoar begärs hos respektive kommun. På tomtmark begärs tillstånd från fastighetsägaren.
Depåvaror och marknadsplatsen Kontakta Sisjödepån för ny leveransadress
El-abonnemang: uppsägning/byte/nytt Vid uppsägning kontakta elnätsleverantör(se senaste elnätsfakturan för leverantörsuppg och anläggningsid). Vid tecknande av nytt avtal kontakta Fastighet, stöd och service för hjälp att ansluta till avtalad elleverantör.
Eltjänster Västfastigheter förmedlar enklare eltjänster i interna lokaler. För uppdrag i extern lokal anlitas upphandlade leverantörer.
Entrémattor Kontakta upphandlad leverantör för entrémattor i interna lokaler.
För städentrepenad ingår entrémattorna med som en del i städtjänsten utan särskilt avtal
Ergonomi Vid större förändringar bör en ergonom engageras för att få
bästa möjliga arbetsmiljö medarbetare. Intern eller extern resurs.
Flyttjänster Beställs via Försörjningsförvaltningen med hänsvisning till upphandlade transportörer och flyttfirmor om de inte själva kan utföra tjänsten. Inkluderar även transporter till sopstationer samt uppställande av trådvagnar (olika för resp mtrl)
Flyttkartonger


Beställs via Försörjningsförvaltningen vid närmaste sjukhus servicedistrikt, alternativt direkt av avtalad flyttfirma.
Flyttstädning Beställs via Försörjningsförvaltningen som utför byggstäd vid om- och nybyggnation samt flyttstäd mm
Hyresavtal Uppsägning av externa hyresavtal, hyresförhandlingar och
nya hyresavtal handläggs av Västfastigheters förvaltare. Kontakta lokalfunktionen på H&H, kontakt tas sedan med förvaltarna.
Inbrotts och brandlarm Tekniska säkerhetsanläggningar hanteras av Fastighet- stöd och service. Vid nya lokaler kontakta lokalfunktionen på H&H. En teknisk slutbesiktning och funktionskontroll av säkerhetssystem ska ske innan ibruktagande. Detta sker med Fastighet, stöd och service och larmleverantör. Personalen ska utbildas innan ibrukstagande.
Investeringar Intern rutin inom H&H ska följas vid investeringsbehov. Investeringar i samband med bygg och flyttprojekt följer samma rutin.
IT-utrustning och telefoni Beställs via VGR IT. För bygg och flytttjänster görs beställningen via förvaltningens SIS-funktion i Claritysystemet. Kontakta lokalfunktionen för att beställa IT-bygg/flytttjänsten.
Journaler och journalhandlingar För instruktion och hjälp vid arkivering av handlingar kontakta Regionarkivet. Tfn 031-701 50 00. E-post: arkivnamnden@arkivnamnden.goteborg.se
Kassasystem/reception Se till att det finns plats för och eluttag till kassasystem och betalkortsterminal.
Kassering/bortforsling Avfall (tex elektronikavtall) hanteras i husets sophantering, annars kontaktas Försörjningsförvaltningen för hjälp med bortforsling. Hårddiskar med patientuppgifter hanteras särskilt- kontakat H&H miljösamordnare för mer information.
KIV-information Vid flytt behöver uppgifter i KIV för berörda medarbetare och arbetsplatsen ändras. KIV-administratören på resp arbetsplats gör detta.
Kommunikationsplan Vid större förändring ska alltid en kontakt tas med
kommunikationsavdelningen för att gemensamt planera
kommunikationsaktiviteter. Kontakta utvecklingsschef på H&H och rådgör vid en större förändring.
Konst Kontakta Konstenheten. Ingen konst får flyttas utan denna kontakt. Flytt av konst och ny konst beställs från Konstenheten. OBS! Separata beställningar för hämtning resp beställning av ny konst.
Kopiator/multifunktion-maskin För Regionens egen utrustning- kontakta VGR-IT för anslutning efter flytt. Säg upp eller flytta ev serviceavtal.
Könummersystem Kontakta leverantören för könummersystemet.
Leveransadress PC-utbyte Vid flytt måste alltid leveransadressen ändras och enheten få ett nytt GLN nummer för att leveranserna ska fungera vid PC-utbytet. LITA-funktionen.
Marknadsplatsen Vid flytt måste alltid leveransadressen ändras och enheten få ett nytt GLN nummer för att leveranserna ska fungera. Anmäl flytt till förvaltningens E-handelskoordinator (EHK).
Nycklar Vid flytt samlas nycklar in och överlämnas till fastighetsägare. Nya nycklar/passekort hanteras enl gällande säkerhetsrutiner för resp arbetsplats.
Parkeringsplatser Parkeringsplatser ligger i hyresavtal eller som separat avtal. Hyresförhandlingar handläggs av Västfastigheters förvaltare.
Skyltar in och utvändigt Skyltärenden anmälas av lokalfunktionen på H&H vid
bygg/flytt. Fasadskyltar kräver normalt bygglov. Övriga
skyltbeställningar som inte avser bygg/flytt, se information på Inblicken i länk.
Städavtal Beställs via Försörjningsförvaltningen och tillhörande distrikt. Städ utförs i egen regi (personal VGR) och genom upphandlade underleverantörer. Behov anmäls alltid till Försörjningsförvaltningen och städavtal ingås med upphandlad leverantör.

Tillgänglighetsdatabasen Kontakta alltid Rättighetskommiténs kansli vid byte av lokal.
Uppgifterna i Tillgänglighetsdatabasen spärras då fram till
dess att ny inventering är gjord.
Tvätt Beställs och adressändras via Försörjningsförvaltningen. Tvätteriet Alingsås försörjer sjukvården inom Västra Götalandsregionen med tvätt, textilier och sterila textilprodukter.
Utrustningsuppdrag i samband med lokalförändringar Beställs via Koncerninköp. I verksamhetsprojekt finns det utrymme att ansöka om hjälp för utrustningsplanering.

Utrymningsplaner Hyresgästen står för att upprättade utrymningsplaner finns framtagna och uppsatta innan en ny lokal tas i bruk..
Vaktmästeri Försörjningsförvaltningen utför vissa utrustningsbaserade FM-tjänster. Hänvisning till upphandlade leverantörer om inte Försörjningsförvaltningen själva kan utföra tjänsten. Fastighet, stöd och service har också tjänster inom området.
Värdeskåp/Loomis Kontakta H&H:s ekonomifunktion för att anmäla ny adress.
Transportera värdeskåpet enl gällande rutiner
Åter i bruk Kontakta Åter i bruk för köp eller avyttring av begagnade möbler och produkter.
Återbruk Vi kan skänka överblivna möbler till etablerade organisationer tex Erikshjälpen, SIC Sahlgrenska international care eller Rädda barnen. Secondhand är också OK men vi får inte ta betalt och göra en privat marknad.
Överfallslarm/personlarm
patientlarm/medicinskt larm
Kontakta lokalfunktionen på H&H för stöd i prioritering och beställning.